Dit zijn dé digitale trends voor 2019

Dit zijn dé digitale trends voor 2019

New year, new me? Voor bedrijven en hun bedrijfscommunicatie is dit niet altijd noodzakelijk. Het roer volledig omslaan is vaak niet nodig, maar meegaan met de flow van de steeds veranderende digitale wereld is wél noodzakelijk om niet door innovatieve concurrenten weggekaapt te worden. Tussen de overvloed aan online trends, geven we graag de belangrijkste digitale trends voor 2019 op een rij.

UX-copywriting

Gebruikerservaring of user experience (UX) geldt zowel voor webdesign als voor de content waarmee je de website stoffeert. We kunnen het niet genoeg benadrukken: hou het zo eenvoudig mogelijk voor je gebruiker. Hiermee respecteer je niet alleen de tijd van je bezoeker, maar ook van jezelf. Hoe beter ze de nodige informatie terugvinden, hoe sneller ze to the point komen, nl.: overgaan tot conversie.

Meer specifiek wordt de content die je op je website plaatst steeds belangrijker. Schrijven voor het web gaat om veel meer dan het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Het gaat ook over het aanspreken van je doelgroep. Bezoekers verwachten meer dan wat vakjargon en zitten absoluut niet te wachten op een bijna narcistische voorstelling van je bedrijf. In je webteksten moet meteen duidelijk zijn waarmee jij de bezoeker kan helpen.

Chatbots verhogen de klanttevredenheid

Chatbots of ‘kunstmatige gesprekpartners’ nemen steeds meer de customer support of andere bedrijfscommunicatie over. Chatbots staan eigenlijk 24/24 en 7/7 voor je klaar en reageren snel. Ze kennen veelal de hele bestelgeschiedenis van de gebruiker en dankzij Artificial Intelligence (AI) bieden ze pasklare antwoorden. Dit zorgt uiteraard voor een hoge klanttevredenheid en ook de response rate op bv. Facebook en andere sociale media wordt positief beïnvloed. Het gebruik van chatbots zal in 2019 veel vaker worden toegepast. Ben jij hier al klaar voor?

Grafisch ontwerp: deep flat is the new flat

Flat design is een ontwerpstijl die zich typeert door zijn eenvoudigheid. Het is een minimalistische manier van ontwerpen, waarin weinig diepte zit. De ontwerpstijl domineert eigenlijk al 5 jaar in de grafische wereld, maar er komt hier stilaan wat verandering in. Die verandering heeft opnieuw te maken met gebruiksvriendelijkheid.

Door het toevoegen van diepte krijgen gebruikers sneller het gevoel dat er interactie mogelijk is. Die zogenoemde diepte kan door schaduw aan je CTA toe te voegen of door te spelen met de lichtpositie en reflectie.

SEO: keywords versus context

Google kijkt nog steeds naar hoe je zoekwoorden verwerkt zijn in je website, maar er wordt meer belang gehecht aan de manier waarop dat gebeurt. Er is tegenwoordig een overload aan online informatie, waardoor de kwaliteit van je content (en dus je zoekwoorden) belangrijker wordt.

De context of het verhaal rond je content is daarom heel cruciaal voor zoekmachines. Het zegt namelijk hoe relevant je website is. Google hecht hier veel belang aan omdat het zijn gebruikers ook een zo goed mogelijk resultaat wilt geven.

Het is belangrijk als je een tekst voor het web schrijft, dat je steeds je bezoekers in je achterhoofd houdt. Je schrijft voor hen en daarom moet het relevant en waardevol zijn. Ook synoniemen en gerelateerde woorden rond dat zoekwoord zijn belangrijk. Focus dus op contextgerelateerde zoekwoorden bij het creëren van je content.

Online privacy: overal koekjes

Online privacy: overal koekjesIn 2018 ging de nieuwe Europese privacywetgeving in werking voor alle landen binnen de Europese Unie en dat ging niet onopgemerkt (GDPR). Ook dit jaar zullen steeds meer websites – naast de andere privacy maatregelen – een cookie banner hebben. Je hebt je er wellicht al mateloos aan geërgerd, maar ze hebben zeker een nut. De bindende richtlijn schept vertrouwen, want steeds meer gebruikers willen weten wat er online wordt bijgehouden en hoe hun gegevens verwerkt worden. Hoe vervelend de cookie banners dan ook mogen zijn, ze zijn verplicht van zodra er cookies in een website worden bijgehouden. Pak ze daarom creatief of subtiel aan!

Kleur van het jaar 2019

Online media zijn steeds meer ingebed in het dagelijks leven. We zoeken ook online naar sfeer en meeslepende ervaringen. Daarom werd het kleur PANTONE 16-1546 Living Coral uitgeroepen als kleur van het jaar. De kleur is enerzijds modern, maar anderzijds is het ook een zachte kleur die in de natuur terug te vinden is. Het is een kleur met turquoise en blauwgroene tinten.

Logotrends in 2019

Hoewel een trend niet altijd exact per nieuw jaar van start gaat, kunnen we toch stellen dat er zich tegenwoordig wel enkele logodesigntrends voordoen. We sommen ze even graag voor je op:

  • Eenvoudigheid: tegenwoordig herwerken steeds meer bedrijven hun logo naar een eenvoudigere versie of gaan ze zelfs voor een volledig nieuw, maar simpeler logo. Dit zorgt ervoor dat je het logo zelfs eerder tijdloos maakt, want als je niet met specifieke ‘tierlantijntjes’ werkt, kan je het langer gebruiken.
  • Responsieve logo’s: net zoals websites gemaakt worden voor verschillende schermgroottes, is dit met logo’s ook steeds meer het geval. Via deze link kan je enkele voorbeelden van bekende merken bekijken. Als je de link bekijkt op desktop en op mobiele schermen, zal je het verschil zien.
  • Authenticiteit: merken creëren meer en meer eigen fonts en kleuren, zodat ze zich kunnen onderscheiden van de rest.
  • Gradients: zoals eerder aangehaald, worden gradients ook weer steeds populairder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow Me